27.5.2017

Comojärveltä, Italiasta

Tunneli päättyi ennen pitkää ja saavuimme Luganoon. Käytiin aseman ulkopuolella hämmästelemässä maisemia ja hakemassa Bretzelkönigistä patongit ja jääteet matkaeväiksi.

Luganon lisäksi vaihdoimme junaa Chiassossa, aivan Italian ja Sveitsin rajalla. Chiassossa Italiaan päin lähtevät junat lähtivät tullikyltin ja -portin takaa, mutta meiltä ei kyllä kysytty edes passia rajaa ylittäessä. Kävelimme sinne ja nousimme junan kyytiin. Itse asiassa Luganon jälkeen kukaan ei edes kysynyt meiltä matkalippuja!

Como on pieni kaupunki Comojärven (lago di Como) pohjukassa. Järvi on pitkulainen ja kolmihaarainen ja haarojen väleissä on korkeita huippuja. Chiassosta oli vain 5 min matka Como St Giovanni -asemalle, jossa jäimme pois. Aseman läpi pääsi kulkemaan kävelykatua pitkin kaupungin keskustaan. Joukossa oli paljon vanhoja (keskiaikaisiakin) rakennuksia, mm. täkäläinen kirkko on erittäin vanha. Jostain syystä sinne ei tänään iltapäivällä päästetty turisteja sisälle käymään, joten ihailtiin sitä vain ulkopuolelta. Käppäiltiin kaupungilla iltapäivä rinkat selässä sen takia, että hostelli on auki vain klo 7-10 ja 16-24, eli ovet ovat lukossa muina aikoina. Käytiin myös jätskillä ja muutamassa kaupassa. Kadulla oli kirpputorimyyjiä ja Satu löysi itselleen pienen kaulaketjussa roikkuvan kellon.

Neljältä kävimme hakemassa hostellin avaimen ja jättämässä tavarat sisään. Käytiin sitten vielä uudestaan tutkimassa kaupunkia, niin ja syötiin tietenkin; raviolia tomaattikastikkeessa (pomodoro), oli aika hyvää. Valkkarina sen kanssa join sellaista, jonka jäljiltä kuitissa lukee "Gewurtz.Cald.Bicc", 6€ lasillinen (pyysin tarjoilijaa suosittelemaan jotain). Tämän jälkeen kävimme vielä uudestaan jätskillä.

Illalla kävelimme vielä Brunatessa, jonne pääsi vaijerijunalla kaupungin toiselta laidalta. Lippuja sai hostellin respasta alennetulla hinnalla. Ylhäältä on paljon valokuvia, sieltä oli upeat näköalat.

Ollaan oltu liikekannalla koko päivä ja nyt väsyttää, jalkoja ja päätä. Huomiseksi suunniteltiin rannalla makoilua, uimista ja kirjan lukemista.