5.3.2015

Glasgow'sta

Tänään tuli taas harjoitettua vähän turismia. Oli niin lyhyt päivä (niin vähän eläimiä teurastamolla) että päivä päättyi tosi aikaisin, ehkä puoli kahden maissa, ja Pilar ehdotti mulle et lähdepä käymään Glasgow'ssa. Sinne menee busseja ihan kymmenen minuutin välein ja lippu edestakaisin maksaa 3 puntaa 80 pence. 

Okei, sinne kyllä meni busseja täältä Johnstonesta n. 10 min välein, mut matka tonne centraliin kesti kyllä melkein tunnin - toisaalta ihan hyvä juttu että tuli tänään kokeiltua sitä bussia koska nyt tiedän etten lauantaina aamusella edes yritä mennä sillä vaan otan suosiolla junan, jolla kestää 15 min samaan matkaan. En muista kirjoitinko tänne jo sitä että Johnstone (samoin kuin Paisley, ainoa juna-asema Glasgow centralin ja tän Johnstonen välillä) on ennemminkin Glasgow'n esikaupunkialuetta, tai ehkä jopa ihan samaa kaupunkia koska kertaakaan ei bussi ajanu yli viittäkymppiä ton matkan aikana, ja se tosiaan pysähteli melkein joka kadunkulmassa. Me mentiin useamman koulun ohitte ja yhden yliopistonkin (tai college se tais olla). Kyytiin nousi iso porukka joitain yläasteikäisiä joilla oli kaikilla koulupuvut päällä.

No niin, pääsin mä loppujen lopuksi kuitenkin sitten Glasgow'n keskustaan. Olin kävelly sen läpi jo sillon viime sunnuntaina joten tunnistin paikan ja jäin pois vähän ennen päättäriä kun näin kauppakadun, Argyle Streetin joka vaikutti vähän samalta kuin Oxford Street Lontoossa. Lyhyempi tosin, semmonen pätkä vaan, ja siihen nähden poikittain oli kyl kävelykatuja joten ehkä se oli pelkkä iso poikkikatu, en tiiä. Nyt pitää muistuttaa että rinkan kanssa on vähän semmonen meininki et shoppailemista kannattaa varoa, ku siinä käy helposti sillai et se kasvaa korkeutta se rinkka, tiettyyn rajaan saakka, kunnes se sit ei enää voi kasvaa korkeutta ja sit tulee ongelmia kun kaikki kamat ei mahdu enää mukaan tai joutuu tunkemaan sinne väkivalloin semmosia tavaroita jotka oikeesti ei kestä sitä tunkemistoimenpidettä. Vaatteet on tietty siinä mielessä OK, koska niitähän voi tunkea niin paljon ku huvittaa (tai ei tiettykään kaikkia vaatteita, mut noin ylipäätään) mutta sit ku tulee hankittua esim. DVD-boxeja niin... Hmm, en oo ihan varma koska mun aivot muuttu aika sumeiksi heti sen jälkeen ku olin nähny siellä sen HMV-kyltin, mut oon aika varma että mä olen nyt ikionnellinen Doctor who -tuotantokausien 2-4 omistaja. Mutku ei niitä saa Suomesta mistään, ja seki jonka tilasin puoli-ilmaiseksi cdon-verkkokaupasta (1-tuotantokausi siis), siihenkää ei saa englantitekstejä ja oon edelleen tosi katkera ku en tarkistanu ennen ku tilasin sen... Kävelin ulos kaupasta hullu virne naamalla ja aattelin että voi v.... mä niiiin kadun tätä siinä vaiheessa kun pakkaan rinkkaa perjantaina... Mut emmä niitä voinu sinne hyllyynkään jättää! 8D Pitäs keksii joku järkevä keino kiikuttaa noita DVD-levyjä mukana, aattelin et voisin ehkä hankkii semmosen CD-levytaskun mimmosia näky vielä sillon joskus ku autoissaki soitettiin CD-levyjä paljon eikä kaikki kotelot mahtunu hanskalokeroon. Ja joo joo netflix, viasat, youtube, muut nettisivustot, lataa jostain netistä nii on helpompaa - f*ck 'em, mä en viitti maksaa kuukausimaksuja siitä et katon yhtä tai kahta sarjaa sillon harvoin ku sattuu huvittamaan ja ehtimään, ja siks toisekseen, nettiyhteydet on pääsääntöisesti aika huonoja, varsinki ku matkustaa ja joutuu roikkuun niitten wifi-yhteyksien varassa jotka jaksaa toimia, ja no, jollain tikulla kai niitä vois säilöö mut tän läppärin kovalevylle mä en niitä ainakaan rupeais säilömään.

Ai joo, eikä tää hauskuus vielä tohon loppunu; ostin myös Harry Potter and the Half-Blood Prince -pelin PS3:lle kun löysin sen sattumalta käytettynä yhdestä pelikaupasta. Siel oli semmonen kolme kahden hinnalla -alennushylly jossa oli kyllä muitaki jänniä pelejä mut niil oli hintaa reippaasti enempi ku tolla yhdellä, joten en sit ruvennu valkkailemaan sieltä sokkona mitään mitkä kiinnosti vaan etäisesti. Missä ihmeen välissä mä muka tota yhtäkään ehdin pelata, jää nähtäväksi.

Paluumatkalla jouduin vähän säätämään bussien kanssa. Olin siis tullu sinne kaupunkiin Johnstonesta bussilla numero 38, mutta siellä mä huomasin että itse asiassa Glasgow'n keskustasta lähtee busseja numero 38 melkein jokaiseen mahdolliseen suuntaan. 38 on jostain syystä niitten lempinumero, kaikki bussilinjat oli halunnu sen. Kaikkien etuplakkarissa oli eri päättärin nimi joten kysyin sit kuljettajalta et pääseekö tällä Johnstoneen, varmuuden vuoksi vain koska aattelin et ehkä ne ajaa samaa tietä pitkin tai jotain ja jotkut vaan jatkaa pitemmälle. Ehei, onneks se kuski oli ystävällinen koska se sano ihan täsmälleen minkä bussiyhtiön bussia mun pitää odottaa ja millä pysäkillä, jos mä haluan 38:lla Johnstoneen. Voi h*lvetti, mä aattelin, onpa tosi ulkopaikkakuntalaisystävällinen kaupunki totta tosiaan... No, onneks olin tarkkana enkä noussu väärään bussiin vaan pääsin takaisin ilman mitään seikkailuja.

Mitäs vielä muuta... No, ostin mä muutaki turhaa kamaa rinkan täytteeksi :D en kovin paljoa ku yritin muistuttaa itelleni et oon menossa vielä sinne Lontooseenkin päiväksi... Haluun käydä ainaki Abbey Roadilla, ja sit kaikki pakolliset HP-paikat pitää kans varmaan käydä vaikka oonki käyny niissä varmaan joka kerta ku oon käyny Lontoossa... Ja Notting Hillissä on paljon kivoja levydivareita (tai ehkä mä en mene sinne ku muuten tulee tätä levyosastoa ihan liikaa enkä enää tiiä mihin tungen ne kaikki) ja Baker Streetilla se yks bändi-fanikamakauppa... Äh.

Tänään olin taas siellä elintarkastuspisteellä kattelemassa, ja tänään oli jostain syystä jotenki tavallista mätäisempi päivä - oli useampi paiseinen pneumonia ja yks ihan karseen hajuinen perikardiitti joka putos lattialle ja levis siihen ja se haisi siinä monta minuuttia senki jälkeen ku oli siivottu se paikka. Yhdessä ruhossa oli ollu ihon alla paise ja nylkykone oli puhkassu sen ja koko ruho haisi ihan mädälle. Hyh. Mätää on tosi paljon eri tyyppejä, on paksua ja juoksevaa, on tasaista ja on kokkareista, on tummaa ja vaaleaa, vihertävää ja rusehtavaa ja varmaan muunkin värisiä, mut se haju on kaikissa suunnilleen sama. Ai niin, joo - mä sain nenärenkaan muistoksi! Nyt mulla on kaksi, Outokummusta sain yhden ison hopeanvärisen, tää on pienempi ja kupari.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti